Future food & good for the future: ZEEWIER

Een BLOG waarbij duurzaamheid en voeding samenkomen, over de kansen van zeewier.

Deze gast-blog is geschreven door Elsa Otten, voedingsdeskundige van Zlank

In Azië staan zeewieren al honderden jaren op het menu. Daar gaat de kennis over de geneeskracht en voedingswaarde van zeewieren dan ook terug tot zeer oude bronnen. Het begint er natuurlijk al mee dat de eerste mensen op zoek moesten gaan naar planten en kruiden om aan voedsel en natuurlijke medicijnen te komen. De meesten van jullie zullen zeewier inmiddels wel kennen als voedingsmiddel maar houden het eten daarvan waarschijnlijk bij een avondje sushi of het bakje zeewiersalade van de supermarkt ;) ? Maar naast het feit dat er nog veel meer toepassingen zijn van zeewier voor in de keuken word zeewier al een aantal jaren goed onderzocht op de mogelijkheden voor het toepassen als nieuwe energiebron, grondstof voor medicijnen, supplementen en als alternatief voor fossiele brandstoffen.
 

Waarom staat zeewier zo in de belangstelling?

Een heel groot voordeel met het werken van zeewier is dat er geen landbouwgrond en meststoffen nodig zijn bij het telen, en dat de wieren nauwelijks zoet water nodig hebben. Ook zeggen onderzoekers dat het telen van zeewier verder geen negatieve effecten op het milieu. Dat maakt het natuurlijk interessant en heeft onderzoekers en bedrijven al zover gebracht dat ze met zeewier al meerdere ideeën en oplossingen hebben bedacht voor oa:

  • waterzuivering
  • bioplastics
  • biogas
  • oplossen van voedseltekorten
  • vervanging van plastic verpakkingen


Wat is zeewier nou eigenlijk?

Zeewieren komen voor in onze oceanen en zeeën. Om te groeien hebben ze water en zonlicht nodig. Ze lijken op planten maar zijn het niet omdat ze geen bladeren, bloemen en wortels hebben.
Er bestaan wel duizenden verschillende soorten zeewier. Zeewieren zijn onder te verdelen in de groen-, bruin- en roodwieren. De zeewieren vallen ook wel onder de noemer macro-algen. Je hebt ook micro- algen en deze zijn zo als de naam al aangeeft microscopisch kleine algen (zoals spirulina en chlorella). Zeewier heeft een aantal belangrijke functies, zo filtert zeewier het zeewater door de opname van voedingsstoffen, is het een kraamkamer voor de dieren in zee, neemt het CO2 op en geeft het weer zuurstof terug.

Futurefood: Lust jij zeewier?
Vast wel! Probeer het eens.. en laat het ons weten. De smaak zal nieuw voor je zijn en dat is meestal even wennen maar wil je eens wat meer proberen dan alleen sushi dan is het goed als je eens een bio- winkel bezoekt (of ga online shoppen). Weet je niet waarmee je kunt beginnen? Kies bijvoorbeeld voor een zakje kelpnoodles (kelp is een vorm van zeewier/familie van de bruinalgen). Deze zijn zo klaar omdat je ze niet eens hoeft te koken en je kan er makkelijk een salade van maken. Kelpnoodles zijn ook nog een vet- en glutenvrij en bevatten weinig koolhydraten dus heel geschikt voor diabetici, als je wilt afvallen, op gluten moet letten, of als je gewoon zo gezond mogelijk wilt eten.

D Tool Kelpnoodles  D Tool Zeewierpasta2  D Tool Zeewiersnack 


Ook makkelijk is een zakje met zeewiervlokken, deze kan je zo over een salade strooien of knip een nori vel (het vel dat om een shusi rolletje zit) in stukjes. Wij hebben ook een zeewiersnack geprobeerd en vonden deze ook lekker! Hij smaakte een beetje hartig/zoutig. Op de website van zeewaar kan je ook een aantal producten kopen zoals de zeewiermix die je in gerechten kan verwerken. Of wil je meedoen aan de trend van 2016 kies dan voor pasta van zeewier! Kijk bij www.Seamorefood.com. Seamore is een jong bedrijf die ook inzien dat we nieuwe voedingsmiddelen nodig hebben die zowel goed voor ons zijn èn ook goed voor onze planeet. Meer koken met zeewier of inspiratie nodig? Lisette Kreischer schreef er een kookboek over: Groente uit de zee met veel (veganistische recepten).

Rijke samenstelling van voedingstoffen
Als voedingskundige ben ik natuurlijk ook heel benieuwd naar de voedingswaardes van deze wieren, en ik kan zeggen dat deze erg interessant zijn! Ik hoop dan ook dat ik je na het lezen van dit blog kan overtuigen dat er voor jou ook genoeg redenen zijn om meer zeewier te gaan eten. Zeewieren bevatten namelijk weinig calorieën en veel voedingstoffen. Dus ook nog eens goed voor de slanke lijn, maar ze bevatten ook veel mineralen, vitamines (oa calcium, jodium, kalium, magnesium, ijzer, b-vitamines) en eiwitten. Wel verschilt de voedingswaarde van zeewier per soort.

Ik licht een paar voedingsstoffen hieronder verder uit:

Jodium

Jodium is een essentieel sporenelement (essentieel wil zeggen dat we dit niet zelf kunnen aanmaken en met onze voeding moeten binnen krijgen) die nodig is om schildklierhormonen aan te maken. Deze hormonen zijn betrokken bij de groei, ontwikkeling van ons zenuwstelsel, en de stofwisseling. Een tekort aan jodium kan voor veel problemen zorgen. Jodium is daarom toegevoegd aan ons brood en jozo keukenzout om ervoor te zorgen dat we geen tekorten krijgen. Wel is er een trend gaande dat de broodconsumptie in Nederland daalt en we op moeten passen met een te hoge zoutconsumptie. Daarbij is het dus extra goed om te weten in welke natuurlijke bronnen jodium nog meer voorkomt! Dit is dus zeewier maar ook bijv. zeekraal en witvis. De ADH is vastgesteld op 150mcg per dag voor volwassenen.

 

Voedingsmiddel Jodium per 100 gr D Tool schildklier
ei 35 mcg
boterham 65 mcg
witvis 123 mcg
kelpnoodles 7550 mcg

*Nevotabel

 

Calcium

Wellicht denk je al snel aan melk als je calcium hoort maar zuivel is zeker niet het enige voedingsmiddel waar calcium in voorkomt. Sterker nog, bepaalde groentes en zeewier zijn er ook rijk aan!

 

Voedingsmiddel

Calcium per 100 gr

 

boerenkool 180 mg
kelpnoodles 170 mg
halfvolle melk 120 mg
rauwe spinazie 105 mg

*Nevotabel


Eiwitten

In mijn vorige blog schreef ik over onze hoge vleesconsumptie en de bevolkingsgroei die steeds stijgt en daarbij ook de grotere behoefte aan eiwitten. Het is daarom erg belangrijk om steeds meer de verschuiving te maken van het gebruik van dierlijke eiwitten naar plantaardige eiwitten. Omdat zeewier over een goede combinatie van eiwitten beschikt zijn er onderzoekers die zeewier zien als de eiwitbron van de toekomst.

 

Nieuwe Nederlandse landbouw

D Tool Zeewierboerderij'Zeewaar' is de eerste Nederlandse zeewierboederij. In de zee hebben ze stalen palen in de grond staan waartussen touwen zijn gespannen die weer door boeien blijven drijven. Het zeewier groeit onder de touwen aan de lijnen. Ze produceren zeewier die geschikt is voor consumptie. Zeewaar kenmerkt zichzelf doordat zij 100% duurzame zeewier produceren. Zij geven aan dat dit in Azië helaas een heel ander verhaal blijkt te zijn. Nu komt bijna alle zeewierproductie uit Azië waar op een onduurzame manier met vervuilende stoffen wordt geteeld. Een nadeel is net zoals bij veel andere duurzame methodes dat ‘duurzame teelt’ in vergelijking met ‘onduurzame teelt’ hogere kosten met zicht mee brengt. Tevens levert dit ook minder kilogram op. Maar de kwaliteit is wel hoger dan de onduurzame teelt. Dat betekent beter voor de smaak en de gezondheid.

Interessante algen

D Tool Spirulina ChlorellaZoals eerder genoemd zijn zeewieren macroalgen en vallen spirulina en chlorella onder de microalgen. Deze microalgen zijn erg interessant en daarom wil ik daar tot slot nog wat zinnen aan wijden. Spirulina en Chlorella zijn heel oude levensvormen. Ze zeggen van spirulina wel dat het al miljarden jaren bestaat. Ze hebben beide een rijke samenstelling waardoor ze energie kunnen geven bij vermoeidheid, maar het zijn ook natuurlijke ontgifters voor het lichaam. Ze binden aan zware metalen, toxines en pesticiden en verlaten zo het lichaam. Ze zijn beiden rijk aan chlorofyl. Dit is de groene kleurstof in bladeren van planten waarmee ze zonlicht opvangen en omzetten in energie. Daarnaast bevatten ze omega 3, eiwitten, vitamines en mineralen.

 

Bronnen:

 

Over Elsa Otten

Meer weten? Neem gerust contact op!

 

 

 

Geschreven door: Elsa Otten op 13-03-2016

Log in om een reactie te plaatsen!


Reacties:

Er zijn nog geen reacties geplaatst.