Duurzaamheid meten we toch al lang?

Mijn werk als adviseur Duurzaamheid bij Arcadis komen hobby en werk zo’n beetje samen. En dan komen er vragen voorbij die mij aan het denken zetten. Zo kreeg ik een tijdje geleden een vraag wat ik zou doen om een projectteam zich duurzamer te laten gedragen. En tussen projectteams zit nogal een verschil. Bij een projectteam van een windmolenbedrijf is dat minder moeilijk dan bij een projectteam van stratenmakers.

 

De vraag die ik kreeg kwam uit de spoorsector. Spoorwegbeheerder ProRail vroeg om samen een project te verduurzamen. Hoe krijg je duurzaamheid in het DNA bij collega’s en de klant? Gedragsverandering, of change management is hip, zeker in combinatie met duurzaamheid of digital. Maar het moeilijkste wat er is, is ook gedragsverandering. Om eens een keertje iets op een andere manier te doen, wil nog wel. Maar om blijvend gedrag van mensen te veranderen is écht heel moeilijk. Daarom vond ik de vraag van ProRail ook zo mooi.

 

Het begon gelijk te borrelen met allerlei ideeën die opkwamen en ik kreeg er een hoop energie van. Na een nachtje slapen vroeg ik me alleen af of mijn denkrichting wel goed was. Want wat willen ze bereiken met het verduurzamen van een project. En is het dan alleen dit project of wil deze klant dat ook breder oppakken. En wat is het ze waard in termen van hoeveel energie ze zelf in verandering willen steken. En ik denk dat de belangrijkste vraag is waar ze nu staan qua duurzaamheid?

 

Om een antwoord te krijgen op al deze vragen hebben we een duurzaamheidscultuurmeting gedaan. Tot zover ik weet, is dit de eerste in zijn soort. Bij veiligheid zet Arcadis, net als veel andere bedrijven,  de veiligheidscultuurmeting in. Dit plaatst organisaties of projecten op een veiligheidstrede. Door interviews te houden en vragenlijsten in te laten vullen ontstaat een duidelijk beeld. Na zo’n nulmeting kan je in overleg bepalen welke kant een team uit wil en zo verder groeien.

 

Dit bestond dus nog niet voor duurzaamheid. Gelukkig waren de collega’s van de afdeling veiligheid enthousiast om samen te kijken hoe we met onze gezamenlijke kennis de duurzaamheidscultuurmeting konden opzetten.

 

Dat is dus gelukt. En we zijn ook al begonnen in het projectteam. De eerste interviews zijn afgenomen voor het project Programma Hoogfrequent Spoor in Nijmegen bij collega’s en ProRail. Aan de hand van vragenlijsten is een adviesgroep beoordeeld binnen de divisie gebouwen.

 

Ward de Hond
Adviseur Duurzaamheid bij Arcadis

X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X
X

Geschreven door: Ward de Hond op 29-09-2019

Log in om een reactie te plaatsen!


Reacties:

Er zijn nog geen reacties geplaatst.