CO2-ketenstudie vaste verkeersbrug
Algemeen
Beschrijving van de Scope:Onwerp met betonnen landhoofden op palen en dek van betonnen liggers.\n\nInclusief: \nFunderingsvloeren, werkvloer, Prefab stootplaten, Prefab dekconstructie, landhoofden, vleugelwanden, schampkanten, leuning, randelementen, geleiderail\n\nExclusief:\n aanbruggen en hellingbanen, asfalt, bewegwijzering, lantaranpalen, emissie van verkeer over der brug, extra elementen zoals fietsonderdoorgangen
CO2-uitstoot per LCA-fase
Reductiemaatregelen
Maatregel 1
Vervoer van Prefab betondelen per binnenvaartschip naar de bouwplaats. Haalbaarheid en effectiviteit afhankelijk van locatie van brug ten opzichte van het water en de nabijheid van productielocaties t.o.v. binnenvaartverbindingen.
- Fases: Transportfase
- Reductie in CO2: 28 ton
- Percentage reductie: 7,45%
- Inschatting kosten: € 0
Maatregel 2
Leuningen van (FSC) hardhout i.p.v. RVS. Haalbaarheid in de meeste gevallen groot.
- Fases: Ontwerpfase, Productiefase
- Reductie in CO2: 4 ton
- Percentage reductie: 1,06%
- Inschatting kosten: € 0
Maatregel 3
Aanpassen betonsamenstelling (poederkoolvliegas als cementvervanger)
- Fases:
- Reductie in CO2: 2 ton
- Percentage reductie: 0,53%
- Inschatting kosten: € 0
CO2-besparing per maatregel
Review gegevens
Review 1 inhoudEmissies beheer- en gebruiksfase zijn niet meegenomen terwijl hier wel invloed op uitgeoefend kan worden in het ontwerp
Review 2 aanpakResultaten weergeven in circeldiagrammen
Review 3 aanpakVerschil tussen referntieontwerp en ontwerp met reductiemaatregelen beter inzichtelijk maken